Magyarország Budapest 2015. Május 15.-22.
A „Legjobb Vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft szakemberei által összeállított tréning játékos módszereket és tudatosságot ad az ifjúság segítőknek, ifjúsági szervezetek vezetőinek, ahhoz, hogy hogyan építsék be a játékot a szervezetük életébe, hogyan használják tudatosan az eszközrendszerét az ifjúsági munka során felmerülő feladatok megoldására. A tréning szisztematikusan felépített tematikus napjaiban a résztvevők saját élményeiken keresztül megtapasztalhatják az ifjúságsegítés mindennapjaiba tudatosan beépíthető játékokat, azok hatását és játékvezetői fejlesztő attitűdöket sajátíthatnak el. Megtanulják a játékhoz kapcsolódó fejlesztő kérdések módszereit, a játékvezetői magatartás elemeit, a játékszerezéssel, a játékok bevezetésével kapcsolatos pozitív hozzáállás fontosságát.
A tréning témái egyéni és közösségfejlesztő – a munka világához kapcsolható – játékokat, a társadalmi integrációt támogató csoportos játékokat tartalmaznak, amin keresztül tudatosítjuk a résztvevőkben a játékok különböző kompetenciákra gyakorolt hatását.
A tréning tematikus elemei kiterjednek:
• Személyiségfejlesztés, gondolkodásfejlesztés, tehetséggondozás, önismeret, önreflexió, önbecsülés, hátránykompenzáció területére
• Társadalmi integrációt elősegítő csoportos foglalkozások megismerésére és elsajátítására (Szabályjátékok, Szerepjátékok, Kapcsolatépítő játékok)
• Csapatépítő, közösségformáló játékokra: (együttműködési játékok, versenyek, bajnokságok)
• A tanulás tanulására: (logikai fejlesztés, memóriafejlesztés, tervszerű tanulás, figyelem, koncentráció)
• Szocializációt elősegítő játékok (kooperáció, versengés, kommunikáció, értékteremtő, szabadidős komplex programok)
• A munka világára felkészítő játékokra (stratégiafejlesztés, problémamegoldás, szervezési ismeretek, idő és pénzgazdálkodás, kompetencia ismeret)
Résztvevők:
Bulgária – House of Faith
Ciprus – PlanBe, Plan it Be it
Görögország – United Societies of Balkans
Románia – Support for Youth Development Association
Olaszország – Associazione INNOVAMENTIS
Lettország – Express Yourself
Szlovénia – Institute for operation, development and education of social entrepreneurship Karo
Horvátország – Centar za odgoj i obrazovanje Tomislav Špoljar
Portugál – Azori
Associação Juvenil da Ilha Terceira – AJITER
Litvánia – Siauliu Jovaro progimnazija
Lengyelország – Stowarzyszenie ”Więcej niz Sport”
Magyarország – „Legjobb Vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft
{source}
<center><iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/GV0zaExschI” frameborder=”0″ allowfullscreen></iframe></center>
<script>
(function(i,s,o,g,r,a,m){i[‘GoogleAnalyticsObject’]=r;i[r]=i[r]||function(){
(i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o),
m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m)
})(window,document,’script’,’//www.google-analytics.com/analytics.js’,’ga’);
ga(‘create’, ‘UA-32817247-1’, ‘auto’);
ga(‘send’, ‘pageview’);
</script>
{/source}
Beszámoló
Csinálva tanulni a leghatékonyabb módja a tanulásnak. Ez a mottója az ’Erasmus+ Projekteknek’ és ’A Fiatalok Lendületben Programnak’, ami az Európai Unió nemzetközi mobilitási programja. Ez az, amit én is megtanultam a ’Játék Határok Nélkül – A játék hatásai a személyiségfejlesztésre’ címet viselő egy hetes tréning kurzus ideje alatt.
Ez az első Erasmus+ Projekt az életemben, ahol megtapasztalhattam a nem-formális oktatás és az informális tanulás hatásait. Izgatottan fogadtam, hogy a „Legjobb vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft., a magyar csapat egyik tagjaként részt vehettem, az Európai Unió olyan különböző országaiból érkezők mellett, mint; Bulgária, Horvátország, Ciprus, Görögország, Olaszország, Lettország, Litvánia, Portugália – Azori-szigetek, Lengyelország, Románia és Szlovénia.
Játék határok nélkül. Első hallásra vidámságot, örömöt és teljes szabadságot sugall, mint minden olyan játék, ami az eddigi életemet végigkísérte. Azonban több ennél. A játékok legnagyobb értéke a szórakozás mellett az a fejlődés, ami hozzájuk kapcsolódik. A kurzus célja így az volt, hogy felhívja a résztvevők figyelmét a hatásukra, továbbá hogy olyan módszereket adjon, amiket saját szervezeteinkben egyaránt hasznosítani tudunk. A játékok olyan képességek fejlesztésére fókuszáltak, amik az Élethosszig tartó tanulás kulcskompetenciáit támogatják; a kommunikációt, a matematikai készséget, tanulás tanulását logikai játékok által, szociális és társadalmi integrációt elősegítő készségeket, kulturális tudatosságot és önkifejezést.
A tréning 5 fő témakör mentén húzódott, amik a következők voltak; játszani tanulás, a játék haszna és folyamata, közösségformáló és együttműködő játékok, sport játékok és tánc.
A kezdeti napok az információszerzésről és egymás alaposabb megismeréséről szóltak, így kommunikációs, csapatépítő és ország-specifikus játékokat játszottunk, olyanokat, amik az adott nemzet mentalitását a legjobban kifejezik. A magyar csapat például a ‘Székfoglalót’ vitte, ami a küzdőszellemre, a gyors reakciókra és a jó pozíciókért folytatott versengésre utal. Nagyon szerettem a románok ‘Piros Kötelét’, főként, hogy a saját mondókájukkal játszottuk, a horvátok ‘Kötélhúzását’ is, a leginkább azonban a ‘Mantili’, azaz ‘Sál játék’ volt a kedvencem, amit a ciprusi csapat hozott. Annak érdekében, hogy még inkább megismerjük a másik kultúráját, nemzetközi estet szerveztek, tradicionális ételekkel, italokkal és különböző szokások bemutatásával. Egy másik este barbecue party volt tábortűzzel.
A rákövetkező napokban kreatív és összetettebb játékokat játszottunk, mint például ‘Építsünk országot’ vagy ‘Történetmesélés képekben’. A szervezők kinti tevékenységeket is szerveztek, ‘Számháborút’, ‘Lézer Harcot’, de arra is volt lehetőség, hogy bemenjünk a városba, és meglátogassunk pár turistalátványosságot. A munkafolyamat után, majdnem minden este szabadfoglalkozás volt. Ilyenkor sokat beszélgettünk, táncoltunk, vagy csak lógtunk, nevetgéltünk, és próbáltunk kiélvezni minden együtt töltött pillanatot.
A hét végén, pár kedves beszéd társaságában megkaptuk a Youthpassokat. Azt a tanúsítványt, ami bemutatja, hogy mit tanultunk az Erasmus+ programban a megvalósult projekt során.
Rozsnyay Anna, résztvevő, Magyarország
A tréning során kidolgozott játékfüzet letölthető ITT
0 Comment