A BKIK Társadalmi Felelősségvállalás Sokszínűsége Konferencia összefoglalója (képek a cikk alján!) Mit jelent a CSR (angolul Corporate Social Responsibility), a társadalmi felelősségvállalás? Miért „kellene” felelősséget vállalnunk? Különféle emberek milyen módokon tehetnek felelősen a társadalomért? Csak a fogadó fél profitál? A konferencia a mit, hogyan és miért kérdésekre kereste a választ hét kiváló előadó segítségével. A magyar társadalom jó úton halad, és van hova fejlődnie a CSR területén. A konferencia eloszlatta a társadalmi felelősségvállalásról alkotott tévhiteket és kétségeket, hangsúlyozva, hogy nemcsak egy nagy cég, hanem akár az egyén maga is képes tenni tágabb közösségéért. A regisztrációt követően a vendégeket Szuhai Nóra, a “Legjobb vagyok” ügyvezetője köszöntötte. A megjelentek között képviseltették magukat nagyvállalatok, kis cégek, pénzintézeteke, felsőoktatásban tanulók, a média képviselői, valamint az idősebb korosztály tagjai. A konferencia közelebb hozta a társadalmi felelősségvállalás gondolatát az egyénekhez annak gyakorlati bemutatásával, hogy valójában az önkéntesség – mely a CSR egyik fontos tényezője – mindkét fél számára nyereséges szituációt teremt – nemcsak az profitál belőle, aki kapja, hanem az is, aki adja. Az előadások sorát Kis-Tamás Loránd nyitotta. A pszichológus, szervezetfejlesztési tanácsadó, coach, tréner az adni tudásról beszélt, arról, hogy e képességnek egyén-, csoport- és szervezetfejlesztő hatása van. Az előadás kulcsmondata az „adni jobb, mint kapni”. Örömet okoz a másoknak való segítés és gondoskodás, ráadásul stresszűző és immunerősítő hatású, ami hajszolt mindennapjainkban kincset ér. Give-Love-Live. Ha másoknak adunk, értéket teremtünk – ez a burn out, azaz a kiégés ellenszere is lehet. A társadalmi felelősségvállalás könnyedén beépíthető a vállalatok életébe – a csapatépítés, projektmenedzsment és a stresszkezelés területén – egyaránt kamatoztatható. Tippek a jó cselekedethez Kis-Tamás Loránd pszichológustól Gaál Roland foglalkoztatáspolitikai szakértő interaktív előadásában a non-profit és a for-profit együttműködések előnyeiről beszélt a munkaerő-piaci kompetencia fejlesztések területén. Mit jelent a kompetencia? Nehezen meghatározható fogalom – képesség, készség és attitűd. Sokféle kompetencia létezik: küszöbkompetencia, szakmai, személyes és nyelvi – ezen belül anyanyelvi és munkanyelvi. A munkáltató szempontjából fontos, hogy a munkavállaló az adott tevékenységhez szükséges megfelelő kompetenciákkal rendelkezzen, ezért kiemelt szerepet játszanak a munkaerő piaci folyamatokban. A non-profit és for-profit kompetenciafeljesztő együttműködésnek érdekes példája a svéd Basta vállalat. Alapítója önkormányzatokkal együttműködve alkoholisták és drogfüggők munkaerő-piaci rehabilitációján keresztül valósítja meg egyszerre a CSR tevékenységet és ér el profitot szervezete számára azzal, hogy a rászoruló embereknek munkát biztosít – fejlesztve kompetenciáikat. A CSR és a profit megférnek egymás mellett. Szabó Tamás, a “Legjobb vagyok” önkéntese, egy zarándokúton járva talált rá az önkéntesség vonzerejére. Felfigyelt arra, hogy a szálláshelyeken önszántukból és ingyen tevékenykedő emberek jól érzik magukat attól, hogy segíthetnek. Hazajött, és rátalált a “Legjobb vagyok”-ra. Megtudhattuk tőle, hogy az önkénteskedés a munkanélküliség ellenszere. A fiatalok kapcsolatban maradhatnak a munka világával, gyakorlati tudást kapnak és támogató környezetben bővíthetik, fejleszthetik kompetenciáikat, mely később pénzre váltható. Az önkéntes munka kiutat jelent a bizonytalansággal és válságokkal küzdő ún. Y generáció tagjainak (18-30 éves fiatalok). És ne feledkezzünk meg az idősebb generációkról – a “Legjobb vagyok” legidősebb önkéntese 68 éves. Fontos jelenlétük, hiszen tapasztalatot és bölcsességet adnak át, egyben nyugdíjas éveiket aktívvá tehetik. A gyakorlat azt mutatja, hogy több generáció sikeresen működik és dolgozik együtt egymást kiegészítve. Az előadás csattanója meseszerű: Tamás a konferencia másnapján kezdett új munkahelyén. Középen a “Legjobb vagyok” 68 éves önkéntese, Lányi Pál Hencz Éva, a Citibank média- és közösségi kapcsolatok igazgatója a Citibank a CSR területén végzett kiemelkedő munkáját ismertette. A NESst-tel közösen indított együttműködési program társadalmi vállalkozásokat támogat. A Citibank a társadalmi felelősségvállalást nem kizárólag adományozásnak tekinti, aktívan részt vesznek benne munkavállalóik is, így példaértékűen hozzájárul az önkéntes kultúra elterjedéséhez Magyarországon. A bank további CSR munkásságáról a www.citifoundation.com oldalon olvashatnak. A Dunapack Kft. CSR tevékenységéről Zsebő Zsuzsa, a Kft. marketingvezetője beszélt. Mint mondta, a cég társadalmi felelősségvállasának egyik fő területe nemcsak a környezetvédelem, hanem az egészségügy és a kultúra és az oktatás felé is elkötelezett, valamint karitatív szervezetek munkáját is segítik. A rengeteg kreatív kezdeményezés közül példákat említve, a Dunapack Kft. indította el az „Év Természetfotója” pályázatot, résztvevője és támogatója volt az Országos Zöld Iroda versenynek. Gyermekkórházaknak papírbútorokat adományoztak, színházak díszletét biztosították saját termékükkel, felsőoktatási intézményekkel együttműködve pályázatokat indítottak el, támogatták a Mikulásgyárat, és a csepeli cipős doboz akciót. A jövőben nagy hangsúlyt fektetnek a társadalmi felelősségvállalás népszerűsítésére. „FLOW is Good Business”. Vécsey Zsadány, az IQConsulting cégalapítója Csíkszentmihályi Mihály professzor gondolatait adaptálva ismertette, hogyan érhetünk el hosszú távú együttműködést és fejlődést a vállalati szektorban a flow élményt felhasználva. A flow a hatékony vezetés és a fenntartható üzlet egyik legfontosabb előfeltétele. Ha egy szervezet képes flow alapú munkakörnyezetet teremteni, olyan hellyé válik, ahol a munkatársak szívesen töltik az idejüket és elköteleződnek a cég iránt. Eredményeként növekedik a nyereségtermelő képesség és csökkennek a működési költségek. A létrehozáshoz rendkívüli vezetők szükségesek, akik többek között optimisták, magas empátiás készséggel rendelkeznek, kíváncsiak és kitartóak. A témával kapcsolatban további információk találhatóak a www.aleasgroup.com weboldalon. Vécsey Zsadány a flow élményről Az utolsó előadó egy különleges és egyedi program vezetője, szervezője és ötletgazdája is egyben – Farkas Tamás tanácsadó, tréner, közösségfejlesztő, a Felelősen a közösségért! Felelősen Fehérvárért! program megalkotója. Tamás az előadás kezdetén szemüvegeket osztott ki a résztvevők között, azzal a céllal, hogy próbálják ki, milyen más szemmel nézni a világot. A tréner maga is szemüveget cserélt, mikor régi munkáját feladva a székesfehérvári önkormányzatnál kezdte meg tevékenységét, méghozzá azzal a céllal, hogy az önkormányzat társadalmi szerepvállalásán változtasson és igazi közösséget formáljon a város lakosaiból. Közös célokat keresett, mely összekapcsolta a cégeket, egyházakat, iskolákat, érdekvédelmi szervezeteket, a lakosságot az önkormányzattal. Hamar kiderült, több területen is nyitottak az együttműködésre. A környezetvédelem, fenntarthatóság, prevenció, közbiztonság és az egészségmegőrzés lettek azok a hívószavak, melyekre a program épült. Így született meg a Családi Liget park, jött létre a Régiós Családi Nap, alakult át az Alba Pláza kulturális programoknak helyt adó közösségi térré, készült el egy mesekönyv a környezetvédelemről. A programról bővebben a www.ezatrend.hu oldalon találhatóak információk.
A CSR területe széles választékot nyújt azoknak, akik szeretnének felelősen tenni társadalmunkért. A konferencia megannyi lehetőséget mutatott be gyakorlati példákon keresztül, bizonyítva, hogy ez egy olyan tevékenység, melyben mindenki nyer. Aki nem hiszi, járjon utána és próbálja ki. Murger Szilvia képei |
0 Comment