A projekt elindítása
Versenyképes Európai Ifjúsági Project
A “Legjobb vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft. elindította a Versenyképes Európai Ifjúsági Projekt végrehajtását. A nemzetközi projektet az Európai Bizottság Erasmus+ Program KA2 alprogram keretében finanszírozza. A 2015 júniusától kezdődő projekt lehetőséget nyújt az oktatás területén stratégiai partnerséget kialakítani, mely a tréningekre és az ifjúságra koncentrál. A projekt 18 hónapig tart, és európai országok vesznek részt benne: Spanyolország, Magyarország, Ciprus és Litvánia – vezető partner.
A technológia – konkrétan az IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) – óriási szerepet játszik az európai fiatalok életében, hatással van a szakmai- és magánéletükre egyaránt. Az IKT iránti kereslethez kapcsolódó munkahelyek Európában is folyamatosan növekszenek. Az IKT-készségek megszerzésének biztosítása fontos, és nem csak a magasan specializált munkahelyeken. Kutatások kimutatták, hogy az európai munkahelyek mintegy 90% -a megköveteli legalább az alapvető IKT műveltséget.
Az IKT készségek fejlesztése a nem formális oktatási intézményekben hatásos és kiegészíti a formális oktatást. A nem-formális informatikai oktatás az elmúlt években sokat fejlődött, köszönhetően a formális oktatás rugalmasságának, szükségleteken alapuló megközelítésének és kiegészítő jellegének. Végül, de nem utolsósorban bebizonyosodott, hogy a nem formális oktatásban az IKT révén megszerzett ismeretek növelik a fiatalok versenyképességét a piacon.
A projekt célja az, hogy lehetőséget adjon a 14 és 18 év közötti fiatalok számára, hogy készségeket sajátítsanak el, mivel elkerülhetetlen, hogy a jövőben is használniuk kell az IKT központú, érdekes és innovatív módjait a nem formális képzéseknek.
A “kevert” program, többek között a módszertan és online képzés fejlesztések középpontjában az IKT és a projekt menedzsment áll, melyet úgy kell tervezni, hogy az egyén igényeit is kielégítse. Nagy hangsúlyt kell fektetni a fiatalok nagykövetek / munkavállalók megfelelő IKT-ismereteinek átadására.
Litvániában a projektet a Rural Internet Access Points valósítja meg. A nem kormányzati és non-profit szervezet, a Rural Internet Access Points Assosiation-t olyan szakemberek hozták létre, akik az IKT területén dolgoznak, fiatalokat és felnőtteket oktatnak több mint 15 éve. Az egyesület célja, hogy lehetővé tegye a helyi magánszemélyek és intézmények számára, hogy kiépítsék a kulcsfontosságú elemeit a modern és virágzó társadalomnak. A szervezet által új információk, új kommunikációs technológiák nyílnak meg, az online források elérhetővé válnak, emellett fejlesztik az oktatás minőségét.
A RIAP és a Legjobb vagyok mellett a másik két megvalósítési partner Cyprus Adult Education Association (Ciprus) és a Fundación ESPLAI.
A projekt gondolata
Szakemberek szerint a digitális képességek felszínre törése a mai világban szükségszerű, habár sok európai oktatási rendszer nem foglalkozik megfelelően ennek a ténynek a fontosságával. Az Európai Bizottság felmérései szerint a diákok 60%-a nem használja a modern technológiát az iskolában. A globális igények növekedése ellenére a számítástechnika iránti érdeklődésük egyre inkább hanyatlik.
Számos tényező bizonyítja ezt a hanyatlást. Először is, kevés újszerű és vonzó felhasználási módja van az ICT (Információs- és Kommunikációs Technológia) oktatási, gyakorlati tartalmainak. Másodsorban, amíg a változatos környezet, a motiváció és a rugalmasság kiemelkedő fontossággal bír az új generáció számára, addig korunk formális oktatási rendszerei nem igazán alkalmazkodnak ehhez. Végül, de nem utoljára pedig, még mindig az az állhatatos sztereotípia él, hogy a számítástechnika a fiúk és a saját fantázia világukban élő ‘kockafejek’ tudománya. Ennek köszönhetően erős ellenállásba ütköznek azok a lányok is, akik ennek megfelelően választanának karriert.
A projekt céljai
A fent említett problémák enyhítésére a litván ‘Rural Internet Access Points Association’, spanyol, ciprusi és magyar partnereivel, így a “Legjobb vagyok” Tehetségmentoráló Közhasznú Nonprofit Kft.-val együtt, a Versenyképes Európai Ifjúság, Erasmus + pályázatának keretein belül próbál megoldást találni. A projekt célja, hogy a 14-18 éves korosztálynak lehetőséget biztosítson az ICT érdekes és újszerű alkalmazására, nem-formális képzés módszerein belül. Olyan képességeket támogatva ezzel, amik segítenek a jövőben, állásorientációs szempontból is.
A projekt mozzanatai
Az első partnertalálkozóra 2015. Augusztus 4-5-ig, Cipruson került sor.
“Négy partner, négy különböző EU-s országból vett részt ezen a fontos találkozón. A nemzetközi projekt számtalan végrehajtási és összehangolási folyamatát elsimítottunk és tettünk a helyére közösen.” – mondta Laura Grineviciute, projekt menedzser.
Az ICT oktatásának elméleti és gyakorlati tapasztalat megosztásán túl a kivitelezés stratégiája is tárgyalásra került a találkozón. A partnerek egyet értettek, hogy a módszerek fejlesztése, a tanulási módok ötvözése (formális, nem-formális), az ICT-vel kiegészítve kiemelkedően fontos.
Továbbá abban is egyetértés született, hogy a tanterv ne csak számítástechnikai elemeket tartalmazzon, hanem olyan szociális képességeket is javítson, amik szükségesek ahhoz, hogy a fiatalok általános probléma felismerési és megoldási lehetőségeit erősítsék.
0 Comment